Včelaři

03.05.2013 07:40

Dne 2. května k nám zavítali zástupci z Českého svazu včelařů, aby našim žákům druhého stupně přiblížili jejich záslužnou práci včelařů. Všem žákům se to moc líbilo a nejenom díky tomu, že se mohly dvě hodiny "ulejt" :-) Z jejich návštěvy pak vznikl následující rozhovor:

 

Rozhovor s panem Oldřichem Lojkou, předsedou Základní organizace Bečov nad Teplou
Český svaz včelařů, o. s.

Rozhovor vedl Matěj Horvát (6.)

 

Dobrý den můžu se zeptat na pár otázek?

Můžeš  se ptát.

Kolik let chováte včely?

Chováme je už 50 let, já sám je chovám po svém otci 25 let.

Jak jste se k této zálibě dostal?

No dostal, tatínek začal včelařit jako kantor, vedl kroužek a byl to jediný učitel včelařství na Karlovarsku. A já jsem to po otci prostě přebral, postupně jsem také získával zkušenosti. Byl jsem v Karlových Varech, sem jsem dojížděl. Jako důchodce jsem se z K. Varů vrátil do Bečova a pokračuji v tom dál.

Kolik máte úlů?

Zatím mám devět včelstev, nejvíce jsem jich měl jedenáct.

Kolik času trávíte staráním se o včelstvo?

Záleží na tom, kolik chováš včelstev. Ale běžná potřeba, prohlídka, trvá tak zhruba půl hodiny na jedno včelstvo. Do úlu se ale nesmí koukat moc často, aby se včely nenarušovaly.

Napadl vaše včely někdy včelí mor?

Ne, zatím ne, ale měli jsme nějaký virus,  to je asi pět, šest let .

Kolik korun stojí přibližně jeden úl?

Záleží na tom, jaký úl potřebuješ. Cena jako taková vychází ve včelařství nejlevnější okolo 1200,-  - 1400,- Kč. Záleží také na tom, na co je včelař a včely zvyklý, jestli jde o tzv. univerzálky, nástavovky, zadanky a apod.

Děkuji za rozhovor

Také děkuji.